Oorspronkelijk was Alpine een onafhankelijk merk dat in 1955 haar eerste auto bouwde met onderdelen en een motor van Renault. Het was een Franse constructeur van race- en sportwagens. Jean Rédélé, de oprichter van Alpine, was oorspronkelijk een garagehouder in Dieppe.
De eerste modellen van de Alpine waren de A108 (op basis van een  Dauphine, gebouwd tussen 1958 en 1965) en de A106 (op basis van een Marquis gebouwd tussen 1955 en 1961).

In 1961 kwam de A110, ook wel de “Berlinette” genoemd, op de markt als de opvolger van de A108 en in 1970 nam Renault een meerderheidsbelang in het merk, om het later volledig over te nemen. Hierdoor staat het model vooral bekend als de Renault Alpine wat dus voor de eerste versies niet helemaal terecht is.

RENAULT ALPINE A110

In 1973 wer de Rally van Monte Carlo en het World Rally Championship gewonnen door Renault met een Alpine A110. De opvolger van dit model was de A310, met een achterin gemonteerde 17TS Gordini vier-cilinder motor en een vermogen van 127PK. De auto kreeg een glasvezel body en een 1.1 liter R8 Major of R8 Gordini motor. De Gordini motor leverde 95 PK. De A110 kwam met verschillende motoren van Renault en de 1500 werd geleverd met hetzelfde R16 blok dat ook in de Lotus Europa te vinden was. Door de achterin gelegen motor had het model geen luchtinlaat aan de voorzijde, maar werd de lucht in plaats daarvan aan de onderzijde van de auto naar binnen gelaten om zo het blok achterin te koelen.

Renault Alpine 1600SX.

In 1994 werd de productie van het model gestaakt. Renault vond de productie te specialistisch en daarmee duur, daarnaast waren er problemen met het gebruik van de naam in Engeland waar deze al toebehoorde aan Chrysler, later PSA. In de fabriek in Dieppe worden wel nog steeds sportieve Renault-modellen gebouwd (Renault Sport), zoals de Renault Sport Clio 197 en Renault Sport Mégane 225 maar dus geen Alpines meer.

ALPINE A310

Het eerste model van de A310, gebouwd tussen 1971 en 1976, was een auto met een viercilinder motor en het opvallende aantal van zes koplampen. In 1976 werd de A310 gerestyled door Robert Opron en voorzien van de krachtiger en nieuw ontwikkelde 2,7 liter V6 PRV-motor, die ook werd gebruikt in sommige Renaults, Volvo’s en Peugeots.

Renault Alpine A310.

De basis van de A310 was een buisvormig stalen chassis, waar een glasvezel body op was gemonteerd. De 149 PK sterke A310 PRV V6 was het vlaggenschip-blok van Renault en zorgde voor een topsnelheid van 220 km/u. Door de achterin gelegen krachtbron had de auto een handling die vergelijkbaar was met de Porsche 911.

In de latere modellen (1983-1984) van de A310 werd een GT-Pack geleverd, geïnspireerd door de Group4 A310 race-auto’s met grotere wielkasten en grotere spoilers voor en achter en er werden 27 exemplaren gebouwd van de Alpine A310 V6 met GT-Pack Kit met een 2,9 liter motor die 193 PK leverde. Van de A310 werden nog een tienduizend exemplaren gebouwd tussen 1971 en 1984.